Alles over vastzittende olieschraapveren

Verbruikt je motor de laatste tijd opvallend veel olie? Dan zijn vastzittende olieschraapveren mogelijk de oorzaak. Vastzittende olieschraapveren komen veel meer voor dan je misschien verwacht. Olieschraapveren kunnen vast komen te zitten door vervuiling in de motor. Zodra ze vastzitten kunnen ze niet meer ver genoeg uitrekken om de olie van de cilinderwand naar beneden te schrapen.

Hoe werken olieschraapveren?

De olieschraapveer schraapt de overtollige olie van de cilinderwand terug in het carter. Dat voorkomt dat de olie in de compressieruimte komt en daardoor meegaat in het verbrandingsproces. De olieschraapveren hebben een aantal kleine openingen. Via deze openingen wordt de geschraapte olie naar het carter geleid.

Naast de olieschraapveren zitten er ook compressieveren in een motorblok. Bij de moderne motoren van vandaag zijn dit er meestal twee. De compressieveren zorgen ervoor dat de ruimte goed is afgedicht, wat zorgt voor de optimale compressie in de motor.

De zuiger beweegt op en neer in de cilinderbus. De cilinderbus wordt automatisch gesmeerd zodat deze beweging met zo min mogelijk frictie plaatsvindt. Aan de onderkant van de zuiger zit een speciale veer, dit is de olieschraapveer. Deze moet de olie mee terugnemen in het carter. Mocht dit niet goed gebeuren, dan blijft de olie deels aan de binnenkant van de cilinderwand zitten. Hierdoor gaat een deel van de olie mee in de verbranding. Dit is ook de reden waardoor je blauw/zwarte rook ziet. Hierdoor neemt het olieverbruik enorm toe.

De oorzaak van vastzittende olieschraapveren

Even snel met de auto naar de supermarkt heen en weer of een ander kort ritje. Het lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, maar je auto gaat hier wel onder lijden. Als je dit af en toe doet, is het geen probleem. Maar doe je dit regelmatig, dan vervuil je de motor van binnenuit.

Door de korte afstand van de rit kan de motor niet op de juiste temperatuur. De motor wordt niet warm genoeg, waardoor er onvolledige verbranding plaatsvindt. Hierdoor ontstaat koolafzetting wat zich ophoopt aan de binnenkant van de motor. Bij te veel koolafzetting gaan de olieschraapveren vastzitten.

De regelgeving rondom de uitstoot van auto’s wordt elk jaar strenger. Fabrikanten werken daarom hard om het verbruik en de uitstoot van hun auto’s te verminderen. Hierdoor komt de vervuiling veroorzaakt door auto’s niet meer in het milieu terecht, maar in de auto zelf. Daarom heb je een vervuild roetfilter, EGR en olie- en brandstofsysteem.

Het is wel mogelijk om inwendige vervuiling van het motorblok te voorkomen. Dit doe je door de motor altijd eerst op temperatuur te laten komen. Hierdoor ontstaat een betere verbranding. Daarnaast is het slim om een additief toe te voegen om vervuiling in de motor te voorkomen. De Rapid Engine Cleaner is uitermate geschikt om je motor tegen vervuiling en slijtage te beschermen.

De oorzaak van inwendige motorvervuiling

Als de olieschraapveer vastzit, kan het de olie niet meer terug in het carter schrapen. Hierdoor komt de olie in de compressieruimte. Vervolgens gaat de olie mee in het verbrandingsproces. Dit is heel slecht voor je olieverbruik en de uitstoot van de auto. De bodem van de zuiger is een verzamelplaats van vuil en verbande olie.

Doordat er olie meegaat in de verbranding en de verkoeling van de motor afneemt, wordt de motor heel heet. Hierdoor zet het metaal uit en kan de zuiger niet meer terug in zijn eindpositie. De olieschraapveer hoort in de onderste groef van de zuiger te vallen. Het olieverbruik verergert dan snel. Dit komt doordat de olieschraapveer in de cilinderwand is gaan vastvreten, waardoor deze niet meer ver genoeg terug kan.

Naast vastzittende olieschraapveren zijn er nog andere oorzaken van een hoog olieverbruik. Lees daarom ook ons artikel over de oorzaken van een hoog olieverbruik.

Veelgestelde vragen

Een olieschraapveer heeft als functie om overtollige olie van de cilinderwand te schrapen terwijl de zuiger op en neer beweegt tijdens de verbrandingscyclus. Dit voorkomt dat te veel olie de verbrandingskamer binnendringt, wat anders tot olieverbruik, ongewenste rookontwikkeling, koolaanslag, en verminderde efficiëntie zou kunnen leiden. Tegelijkertijd zorgt de olieschraapveer ervoor dat er voldoende smering op de cilinderwand aanwezig is om slijtage te minimaliseren en de motor soepel te laten draaien.

De olieschraapveren bevinden zich om de zuigers in een verbrandingsmotor. Ze zijn gemonteerd in de groeven op de zuiger, net onder de zuigerveren. De positie van de olieschraapveer zorgt ervoor dat deze tijdens de opwaartse en neerwaartse bewegingen van de zuiger effectief overtollige olie van de cilinderwand kan schrapen en terugvoeren naar het carter. Deze strategische plaatsing op de zuiger is essentieel voor de goede werking ervan bij het reguleren van de oliehoeveelheid in de verbrandingskamer.

Om vastzittende olieschraapveren te voorkomen, is regelmatig onderhoud cruciaal. Volg de aanbevolen olieverversingsintervallen en gebruik hoogwaardige motorolie. Voorkom overvulling van de motorolie en vermijd overmatige belasting van de motor. Overweeg het gebruik van specifieke motorolie-additieven voor olieschraapveren en zorg voor een goede motortemperatuurregeling. 

Ja, vastzittende olieschraapveren kunnen motorschade veroorzaken. Wanneer deze veren niet goed functioneren en overtollige olie niet adequaat schrapen van de cilinderwand, kan er te veel olie in de verbrandingskamer komen. Dit kan leiden tot rookontwikkeling, koolaanslag op bougies en zuigerbodem of koolaanslag tussen de zuigerveren en daardoor verlies van motorvermogen en uiteindelijk motorschade, zoals beschadigde zuigers en cilinders. 

Daarom is het belangrijk om problemen met olieschraapveren tijdig aan te pakken om kostbare reparaties en schade aan de motor te voorkomen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de manier waarop Olieservice Zuid en Rapid Specialty jou en je bedrijf verder kunnen helpen? Neem dan vandaag nog contact met ons op, we staan je graag te woord.