Om zo lang mogelijk plezier te hebben van jouw oldtimer, wil je deze natuurlijk zo goed mogelijk onderhouden. Niet alleen aan de buitenkant wil je dat de auto er spic en span uitziet, ook onder de motorkap moet de oldtimer in optimale conditie blijven. Voor langdurig rijplezier is de oldtimer motorolie ook van groot belang. Speciaal daarvoor heeft Motul een vloeistoffenlijn ontwikkeld: Motul Classic.
Wanneer oldtimer motorolie vervangen?
Voor optimale prestaties van de motor, is het belangrijk om de motorolie in de oldtimer regelmatig te vervangen.
Als de olie niet wordt ververst, verdwijnen beschermende additieven. Deze additieven zorgen onder andere voor een smerende werking, voorkomen dat de olie schuimt, dat er vuil op de cilinderwand terechtkomt en dat de katalysator vervuilt raakt. Door het verdwijnen van deze additieven ontstaat er op den duur slijtage op kritische plekken in de motor. Het gevolg hiervan kan zijn dat er vaker olie bijgevuld moet worden of dat de oldtimer meer benzine gaat verbruiken.
Hoe vaak oldtimer motorolie vervangen?
Hoe vaak en wanneer de olie ververst moet worden is afhankelijk van de manier waarop de oldtimer wordt gebruikt. Vaak wordt er gedacht: ‘Ik heb maar weinig gereden, dus de olie zal nog wel goed zijn.’ Dit gaat helaas niet op. Als er weinig wordt gereden in de auto, kan de olie niet goed op temperatuur komen. Hierdoor ontstaat condensvorming en verzuurt de olie. Dit is een sluipmoordenaar. De motor gaat vanbinnen oxideren. De schade die hierdoor ontstaat is niet meer te verhelpen.
Nieuwe auto’s worden steeds vaker uitgerust met sensoren die bij de onderhoudsinterval rekening houden met het autogebruik. Oldtimers hebben deze slimme sensoren natuurlijk nog niet.
Soorten motorolie voor de oldtimer
Motul heeft een speciale lijn met smeermiddelen ontwikkeld voor de oldtimer: Motul Classic. Bij de ontwikkeling is rekening gehouden met het gebruik van oldtimers. Veel mensen gebruiken de auto om plezierritjes te maken in de zomermaanden. Of gebruiken de auto juist in competentieverband. De verschillende manieren van gebruik vragen dan ook elk hun eigen manier van onderhoud, soort olie en additieven.
Voor de oldtimer heeft Motul de volgende motoroliën:
Classic 20W50
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld voor oldtimers met een:
- 4-takt benzine- of dieselmotor
- Natuurlijke aanzuiging of turbolader
- Carburateur of injectie
- Auto’s gebouwd tussen 1950 en 1970
Classic SAE 30 en 50
Deze motoroliën zijn speciaal ontwikkeld voor motoren en tandwielkasten.
- 4-takt benzine- of dieselmotor
- Auto’s gebouwd tussen 1900 en 1950
Classic Oil 2100 15W-50
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld voor Youngtimers na 1970.
- Originele motoren met natuurlijke aanzuiging en turbocompressor
- Semi-synthetisch smeermiddel
- Auto’s gebouwd na 1970
4000 Motion 15W-40
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld voor Youngtimers na 1970.
- Benzine-, diesel-, LPG- en turbomotoren
- Mineraal smeermiddel
- Auto’s gebouwd na 1970
Oldtimer versnellingsbak olie vervangen
Versnellingsbakolie zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat. Dit verlengt de levensduur van de auto. De olie verliest na verloop van tijd zijn werking. Stof en vuil zorgt ervoor dat de olie zijn kwaliteit en werking verliest. Ook vindt er geleidelijk verlies van olie plaats.
Versnellingsbak olie hoeft niet zo vaak vervangen te worden als motorolie. De versnellingsbakolie voor oldtimers moet iedere 4 tot 6 jaar ververst worden.
Soorten versnellingsbakoliën voor oldtimers
- Gear Oil 90
Dit is een minerale olie voor handgeschakelde versnellingsbakken en achteras differentiëlen. - SAE 90 viscositeit zorgt voor optimale bescherming tegen slijtage
- Kwaliteitsnorm: API GL-1
Gear V
Dit is een op castorolie gebaseerde olie.
- Voor tand- en wormwiel versnellingsbakken
- Voor differentiëlen met bronzen legering
- Kwaliteitsnorm: API GL-2
EPL 90
Dit is een multifunctionele minerale olie voor handgeschakelde versnellingsbakken en achteras differentiëlen.
- Kwaliteitsnorm: API GL-4
Gear MB 80W
Dit is een multifunctionele minerale olie met high pressure additieven.
- Uitermate geschikt voor hogere temperaturen
- Kwaliteitsnorm: API GL-4
HD 80W90
Dit is een hoogwaardig smeermiddel op minerale basis voor handgeschakelde versnellingsbakken, overbrengingen, hypoïde aandrijving en achterassen.
- Kwaliteitsnorm: API GL-4 en API GL-5
90 PA
Dit is een mineraal smeermiddel speciaal ontwikkeld voor sperdifferentiëlen.
- Het hoge smeervermogen en de stabiele smeerfilm verminderen wrijving en slijtage
- Perfecte bescherming tegen corrosie en slijtage
- Kwaliteitsnorm: API GL-4 en API GL-5
Dexron HD
Dit is een minerale versnellingsbakolie voor automatische transmissies en stuurbekrachtiging
- Voorkomt slijtage, corrosie en schuimvorming
- Kan in alle systemen gebruikt worden die Dexron, Dexron B en Dexron IID adviseren
- Ook voor handgeschakelde transmissies van Mercedes Benz waar Suffix A geadviseerd wordt
Neem contact op met jouw specialist voor deze Classic Car lijn van Motul.
Meer weten?
Wil je meer weten over de manier waarop Olieservice Zuid en Rapid Specialty jou en je bedrijf verder kunnen helpen? Neem dan vandaag nog contact met ons op, we staan je graag te woord.