Welke olie in mijn auto

Brandt het olielampje, dan moet de motorolie aangevuld worden. Maar als je voor het schap met alle soorten motorolie staat, kan het lastig zijn om de juiste te vinden. Waar moet je op letten bij het kiezen van motorolie? Dus vraag je je af ‘welke olie moet er in mijn auto?’ lees dan dit artikel! Wij leggen je hier uit wat je allemaal aan informatie op de verpakking vindt en welke motorolie geschikt is voor jouw auto.

Wat is de viscositeit van motorolie?

Iedereen heeft weleens 10w40 of 20w50 zien staan op de verpakking van motorolie. Maar wat zeggen deze cijfers en letters? Het gaat over de viscositeit van de olie. Viscositeit is de dikte van de motorolie in warme en koude toestand. Het eerste cijfer gaat over de dikte van de olie in koude toestand. Hoe lager dit cijfer, hoe dunner de olie is bij een koude motor. Het tweede cijfer gaat over de dikte van de olie in warmte toestand. Hoe hoger dit getal, hoe dikker de olie is bij een warme motor.

Dunne olie in een koude motor zorgt ervoor dat deze beter start, terwijl dikke olie in een warme motor ervoor zorgt dat deze het beste gesmeerd blijft. Welke viscositeit geschikt is voor jouw auto, is afhankelijk van wat de fabrikant van de motor voorschrijft.

man vraagt zich af welke olie in mijn auto

Synthetische of minerale motorolie?

Synthetische motorolie wordt ontwikkeld door middel van verschillende chemische processen en wordt meestal gebruikt voor modernere motoren. Minerale motorolie wordt gebruikt voor oudere motoren en wordt ook gefabriceerd op de manier zoals dat destijds ook al werd gedaan.

Synthetische motorolie:

  • Grootste additievenpakket
  • Vermindert het brandstofverbruik
  • Optimale bescherming van de motor
  • Geschikt voor de moderne motoren

 

Minerale motorolie:

  • De dikkere olietypes (hogere viscositeit) zoals destijds
  • Geschikt voor oudere motoren

Synthetische motorolie is voor de modernere motoren de beste keuze. Heb je een oudere auto, dan kan het zijn dat hier geen synthetische motorolie in kan. Dit heeft vooral te maken met de afdichtingen die gebruikt worden bij oudere motoren.

Additieven in motorolie

Additieven zijn stoffen die worden toegevoegd aan de motorolie om de werking ervan te verbeteren. Deze additieven worden toegevoegd aan de basisolie en zorgen daarmee voor de kwaliteit van de motorolie. De stoffen hebben verschillende doelen, bijvoorbeeld het opnemen van vuil, het tegengaan van corrosie en het behouden van de smerende eigenschappen van de olie.

De werking van additieven neemt na verloop van tijd af. Verschillende factoren zijn hiervan de oorzaak, zoals lange verversingsintervallen en het rijden van korte afstanden. Vaak wordt er een bepaalde verversingstermijn voorgeschreven door de fabrikant. Deze interval is gebaseerd op de meest ideale omstandigheden. De ervaring leert dat het voorgeschreven interval vaak te lang is, waardoor de werking van additieven afneemt en de motor op den duur minder goed beschermd is. Dit kan allerlei problemen tot gevolg hebben:

  • Slijtage: De smerende eigenschappen van de olie nemen af, wat leidt tot verhoogde wrijving en slijtage van motoronderdelen.
  • Ophoping van vuil en slib: Additieven die vuil en verontreinigingen opnemen, verliezen hun effectiviteit, waardoor zich vuil en sludge in de motor ophopen. Hierdoor kan het oliefilter verstopt raken, waardoor de olie niet goed door de motor kan circuleren.
  • Corrosie: Additieven die corrosie tegengaan, verliezen hun werking, waardoor metalen onderdelen van de motor kunnen gaan roesten.
  • Oververhitting: Verminderde smering kan leiden tot oververhitting van de motor, wat de prestaties en levensduur van de motor negatief beïnvloedt.
  • Verminderde motorprestaties: De algemene prestaties van de motor kunnen afnemen door de verminderde werking van de olie en de ophoping van verontreinigingen waardoor compressiedruk kan verminderen.

Kwaliteit van motorolie

De kwaliteit van motorolie wordt gekwalificeerd aan de hand van verschillende normeringen. De meest voorkomende normen zijn: API, JASO en ACEA.

API (American Petroleum Institute)
API is een Amerikaanse organisatie die normen stelt voor de kwaliteit van motorolie. Deze normen zijn ontwikkeld voor Amerikaanse auto’s. API-classificaties worden aangeduid met letters en cijfers en zijn onderverdeeld in twee hoofdcategorieën:

  • S (Service): Voor benzinemotoren. Bijvoorbeeld, API SN is een standaard voor moderne benzinemotoren, waarbij de “N” de nieuwste reeks specificaties vertegenwoordigt.
  • C (Commercial): Voor dieselmotoren. Bijvoorbeeld, API CJ-4 is een standaard voor zware dieselmotoren.

API-normen helpen bij het identificeren van de juiste olie voor specifieke motoren en rijomstandigheden. Ze geven informatie over de prestaties van de olie, zoals slijtagebescherming, reiniging en thermische stabiliteit.

Logo API

JASO (Japanese Automotive Standards Organization)
JASO is een Japanse organisatie die normen stelt voor motorolie, met name voor motorfietsen en andere kleine motoren. JASO-classificaties zijn essentieel voor motorfietsen omdat deze motoren vaak andere eisen stellen aan olie dan auto’s. De belangrijkste JASO-classificaties zijn:

  • JASO MA: Voor vier-takt motorfietsmotoren met een natte koppeling. MA2 biedt een hoger niveau van wrijving, wat belangrijk is voor de koppeling in motorfietsen.
  • JASO MB: Voor vier-takt motorfietsmotoren met een droge koppeling, waarbij minder wrijving gewenst is.

JASO-normen helpen bij het kiezen van de juiste olie die voldoet aan de specifieke behoeften van motorfietsen, zoals slijtagebescherming en temperatuurbeheer.

Logo JSAE

ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles)
ACEA is een Europese organisatie die normen stelt voor de kwaliteit van motorolie voor auto’s en vrachtwagens. ACEA-classificaties zijn gedetailleerder dan API-normen en houden rekening met de specifieke eisen van Europese voertuigen. ACEA-oliespecificaties zijn onderverdeeld in drie hoofdgroepen:

  • A/B: Voor benzine- en lichte dieselmotoren. Bijvoorbeeld, ACEA A3/B4 is een standaard voor hoog presterende motoroliën.
  • C: Voor katalysatorvriendelijke motoren, zoals voertuigen met uitlaatgasnabehandelingssystemen. Bijvoorbeeld, ACEA C3 biedt een hoge mate van bescherming tegen slijtage en oxidatie.
  • E: Voor zware dieselmotoren, zoals vrachtwagens en bussen. Bijvoorbeeld, ACEA E7 biedt bescherming tegen roet en slijtage.

ACEA-normen helpen bij het kiezen van de juiste olie voor moderne voertuigen, waarbij rekening wordt gehouden met factoren zoals brandstofefficiëntie, uitstoot en motorprestaties. Aanvullend hierop is iedere fabrikant vrij om aanvullende eisen toe te voegen.

logo Association des Constructeurs Européens d'Automobiles

Vind jouw geschikte motorolie met je kenteken

Wil je een richtlijn voor welke motorolie geschikt is voor jouw auto, dan kun je door middel van het invullen van je kenteken hierachter komen. Via de Oil Selector van Motul vind je niet alleen de juiste motorolie, maar ook de remvloeistoef, transmissieolie en koelvloeistof die jouw auto nodig heeft.

Veelgestelde vragen

De juiste motorolie voor je auto kun je vinden in de handleiding van je voertuig, waarin de fabrikant de aanbevolen viscositeit en specificaties vermeldt. Je kunt ook gebruikmaken van online hulpmiddelen zoals de Motul Oil Selector, waar je eenvoudig je kenteken invoert om de juiste olie voor jouw auto te vinden. Deze tools helpen je bij het kiezen van de beste olie voor optimale prestaties en bescherming.
Het gebruik van de verkeerde motorolie kan leiden tot verminderde smering, verhoogde wrijving en slijtage van motoronderdelen, verminderde brandstofefficiëntie, oververhitting en zelfs motorschade. De viscositeit en specificaties van de motorolie moeten overeenkomen met de fabrikantvoorschriften om optimale prestaties en bescherming te garanderen. Het negeren van deze specificaties kan resulteren in aanzienlijke motorschade en onnodige reparatiekosten. Voor advies kun je contact met ons opnemen.
Het wordt over het algemeen afgeraden om twee verschillende soorten motorolie te mengen, omdat dit de viscositeit en eigenschappen van de olie kan veranderen, wat de prestaties en bescherming van de motor kan beïnvloeden. Het is het beste om één type motorolie te gebruiken dat voldoet aan de specificaties van de fabrikant. Als het noodzakelijk is om van oliesoort te veranderen, is het raadzaam om eerst de oude olie volledig af te tappen, motor inwendig te reinigen en de motorolie te verversen met de nieuwe compatibele olie die wordt aanbevolen voor je voertuig.
De frequentie van het verversen van motorolie hangt af van de aanbevelingen van de fabrikant van je voertuig, de rijomstandigheden en het type olie dat je gebruikt. Over het algemeen wordt aangeraden om de olie elke 15.000 tot 20.000 kilometer of minstens eenmaal per jaar te verversen. Controleer de handleiding van je voertuig voor de specifieke verversingsintervallen en volg deze om de motor in optimale conditie te houden.